čtvrtek 23. ledna, 18:00 hodin
Dokument je vyprávěn z pohledu francouzského režiséra a jednoho z autorů snímku Joëla Fargese. Na Trnkovy filmy chodil v dětství do kina, kde promítali východoevropskou animaci. „Nikdy jsem se nesetkal s režisérem, který mě tolik poznamenal a díky němuž jsem se stal tím, čím jsem: filmařem,“ vysvětluje ve snímku, proč se rozhodl o Trnkovi dozvědět více.
Při svých cestách do Československa se později seznámil se scenáristkou a spisovatelkou Terezou Brdečkovou. Společně se nyní před kamerou snaží nalézt odpověď na otázku, kdo byl Jiří Trnka.
.....
Věnují se jeho nesnadným začátkům, ovlivněním českou loutkařskou tradicí i téměř osudově náhodnému přizvání k vedení studia animovaného filmu. Sledují také jeho cestu za světovým úspěchem v padesátých letech, kdy jeho poetické a imaginativní práce využíval režim k tomu, aby demonstroval, jak je humanistický a uměnímilovný. A z Trnky udělal výhodný vývozní artikl. Dokumentaristé se zajímali o výtvarníka i na sklonku života. Tehdy jako své poslední, vrcholné dílo vytvořil alegorii totalitní moci – loutkovou Ruku.
Snímek s prvky detektivního pátrání používá četné reportážní postupy, dal by se nazvat „filmem o filmu o filmaři“, ale rozhodně nenudí. Vedle animačních motivů zařazuje hrané pasáže, opírá se o zdroje z archivů – a právě tam, kde hovoří sám Trnka, vzniká bezděčný, o to však kouzelnější rozpor mezi filmem, jak jej chápal génius imaginace, a metodou jeho vykladačů.
Fotogalerie |
Farges vznosně pojmenovává svou výpravu za Trnkou „hledáním vlastní dětské duše“, jeho pražská průvodkyně Tereza Brdečková zabrousí dokonce k Freudovi, kdežto Trnka se vyznává, že „nemám rád velké myšlenky“ a že nejraději vypráví „jenom obrazem beze slov“.
Do osmdesáti minut česko-francouzské koprodukce se vejde spousta zajímavých detailů.
Třeba jak Trnka za války vyráběl hračky pro své potomky, kde potkal svou druhou životní lásku, jejíž podobu vtiskl také do několika loutek, nebo že si nikdy nezamiloval Haškova národního hrdinu, takže Osudy dobrého vojáka Švejka dělal pouze kvůli Janu Werichovi.
Pobaví rodinné historky v čele s příběhy, jak milovník rychlých aut závodil s policisty nebo jak si zvířata z legendární Zahrady testoval na synovi.