Z ráje na Tahiti a Markézách až do nejslavnějších muzeí v amerických metropolích. Příběh geniálního malíře i životního rebela Paula Gauguina přibližuje snímek Gauguin na Tahiti – ztracený ráj. Nezkrotná touha po svobodě přivedla talentovaného umělce až na druhý konec světa, aby nakonec zemřel všemi opuštěný v odlehlé vesnici Hiva Oa. Jeho odkaz nyní uchovávají nejslavnější muzea světa – Metropolitní muzeum v New Yorku, Institut umění v Chicagu, Národní galerie ve Washingtonu a Muzeum výtvarného umění v Bostonu.(Aerofilms)
21.11. od 19,30 hod.
.........
Důraz kladl na barevnost s potlačením role detailu. Zobrazoval motivy z bretaňského venkova (Krajina s pasáčkem vepřů, Arlesanky v parku, Žlutý Kristus), stále častěji byl inspirován exotickými krajinami i mimoevropským životním stylem, a proto podnikl cestu na Martinik a dvě cesty na Tahiti, kde dlouhodobě pobýval. Pod vlivem exotiky se jeho paleta rozzářila jasnými plnými barvami (Krajina na Tahiti, Tahitské pastorále, Mateřství, Dívky s květy mangovníku). Gauguina ovlivnilo i japonské umění. Jeden z prvních malířů usilujících obohatit moderní západní umění přínosem cizokrajných kultur. Tematicky ovlivněn dobovým symbolismem kladl si naléhavé otázky o povaze lidské existence (monumentální obraz Odkud přicházíme? Kdo jsme? Kam jdeme?). Symbolikou barev a monumentálním plošným pojetím ovlivnil umělecké směry dvacátého století, zejména fauvismus a expresionismus. Dekorativní stránku jeho umění rozvinula secese.(Česká televize)